PhD-projektet er afsluttet. Ny hjemmeside

Efter lidt mindre end tre år blev mit PhD projekt afsluttet, og den 2. maj 2014 forsvarede jeg afhandlingen. Midt i maj 2014 blev jeg tildelt den akademiske grad. Denne blog er derfor ophørt, men jeg har en ny hjemmeside, som jeg håber du har lyst til at besøge: https://mortenravn.dk/

Nedenfor kan et dansk og engelsk resume af afhandlingen læses.

Bygning og brug af skibe til krigsførelse i 1000-tallets danske rige
Afhandlingen sandsynliggør ressourcemæssige, organisatoriske og operationelle aspekter i forbindelse med bygning og brug af skibe anvendt til krigsførelse i 1000-tallets danske rige.
Mange forskellige håndværk var involveret i skibsbygningen, og viden og kunnen blev udviklet og overført til næste generation via praksisfællesskaber. De anvendte ressourcer var nøje udvalgte, og flere var sandsynligvis manipulerede, for eksempel via afbarkning og stævning. Endvidere er det sandsynligt, at enkelte ressourcer blev reserveret til skibsbygning, og at snekkestednavnene i nogle tilfælde skal ses som et udtryk for dette.
Forskellige fartøjstyper deltog i de militære operationer og krigsflåderne havde vidt forskellige størrelser. De små krigsflåder kunne sandsynligvis bygges og vedligeholdes af en enkelt stormand eller konge, mens bygning og vedligeholdelse af de store krigsflåder udelukkende var mulig i kraft af sammenslutninger mellem stormænd og konge.
Om bord på fartøjerne har mandskab og skib indgået i et dialektisk samspil, hvor skibets design har formet besætningens organisation og kommunikation. Praksis om bord på langskibene medvirkede til at skabe en stærk og velfungerende kampenhed. Styrken i 1000-tallets skandinaviske krigsførelse var de hurtige og uventede angreb, og midlet til at føre denne taktik ud i livet var skibet og dets bevæbnede besætning.

The building and use of ships for warfare in 11th-century Denmark
This dissertation examines the building and use of ships for warfare in 11th-century Denmark. The subjects are addressed through detailed analyses of aspects related to resources, organisational structures and naval warfare.
Many crafts and craftsmen were involved in the building of ships. The transfer and utilisation of knowledge came about in a dialectic interaction between the participating individuals in a community of practice and the practice structure. The procurement of resources needed for Viking-Age shipbuilding required a considerable amount of experience, and some degree of forest cultivation seems likely. In some cases snekke place names may indicate wood resources reserved for shipbuilding.
Different types of ships were used in order to transport troops and war supplies. Not only were many different types of ships involved in naval transport, the size of the fleets were also diverse. Some fleets consisted of only a few ships, others of several hundred. A small war fleet was manageable for a single magnate or king. Establishing a large war fleet was only possible through collaboration between several magnates and a king.
Crew and ship interacted, and thus shaped each other. The organisation and communication among the crew on board a longship contributed to the creation of a coherent self-governed military unit. Hit and run tactics and plunder were the typical forms of warfare all over Europe in the 11th-century, and the Scandinavians mastered this tactic.

Om Morten Ravn

Skibsarkæolog og forskningskoordinator på Vikingeskibsmuseet i Roskilde. Ny hjemmeside: www.mortenravn.dk
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar